donderdag 20 juli 2017

Gekleurde bieten

Ik heb weer een lekker en gezond receptje voor jullie, geroosterde bieten uit de oven. Want wist je dat je naast de bekende rode biet , ook gele bieten hebt en mooie roze bietjes, de zogenaamde chiogga bietjes. Mocht je dit bietje en het gele bietje niet kunnen vinden is er geen man over boord… je kunt namelijk ook gewoon rode biet gebruiken in deze salade.


Overigens is er, niet alleen qua kleur, maar ook qua smaak wat verschil. Bieten , als ik vroeger ergens een hekel aan ha dan waren het wel bieten.

Gelukkig is dit nu niet meer zo en dan is het genieten van deze gekleurde chioggia bieten. Ik maakte van deze bieten een simpele salade voor bij de lunch. Bij de gekleurde bietensalade aten wij nog een lekker broodje, maar dat hoeft natuurlijk niet.


Snijd de bieten , wortelen en radijs in (flinter)dunne schijfjes en snijd de bosui in dunne ringen. Om mooie gelijke diktes te krijgen kun je hiervoor een mandoline gebruiken. Verwijder de buitenste bladeren van de Romaanse sla zodat enkel de lichtgroene harten overblijven, deze zijn licht bitter, lekker knapperig en blijven mooi lang groen.


Waar zijn gekleurde bieten te koop?

Met elkaar gecombineerd zorgen ze voor het mooiste kleurenpalet. Mocht je ze niet kunnen vinden, vraag er dan naar bij je groenteboer, die kan ze zeker voor je regelen. Na vraag, komt aanbod mensen! Je kunt deze salade ook maken van gewone rauwe rode bieten.


Gekleurde bietjes, ik ben er dol op. Je hebt ze al vaak voorbij zien komen op mijn blog. Maar ook de inhoud is fijn. Ik ben verliefd op hun uiterlijk. De roze chiogga biet is mijn favoriet, maar juist de combinatie met de gele, witte en rode biet maakt het een feestje op je bord.


Witte bieten heb ik zelf nog niet gezien, maar mocht ik die eens tegenkomen zal ik daar ook eens wat van opzoeken! Carpaccio van bieten met zelf-geklopte dressing. Bie­ten­car­p­ac­cio De vegetarische variant van de klassieke carpaccio met een heerlijke honing. Dat rode biet verwerkt kan worden tot smeersel hebben we in een eerder voorbeeld al laten zien.


Deze hummus, die gemaakt is door Brenda van Brenda Kookt, kon wat ons betreft echter niet ontbreken tussen deze recepten met bietjes. Bieten worden doorgaans gekookt verkocht en zijn aldus het gehele jaar door verkrijgbaar. Jonge bietjes of zomerbieten worden ongekookt met loof en al verkocht.

Reken per persoon op 2tot 2g verse bieten en 2g gekookte bieten. Rode biet de meest gegeten soort. Deze biet is lekker zoet en heeft een prachtige kleurenstructuur aan de binnenkant. Gele biet – is zacht zoet van smaak.


Chioggia biet – komt uit het gelijknamige plaatsje in Italie (nabij Venetië). Warm de oven voor op 1graden en doe wat olijfolie in een ovenschaal. Schil de bieten en snij ze in grove stukken.


Om je zo goed mogelijk van dienst. Reinig en schil de bieten en snij ze in staafj es. Meng de olijfolie, het limoensap, het rijstazijn en de honing in een kom.


Voeg er peper en zout aan toe en meng het geheel. Plaats de salade op de borden en leg er de bietenstaafj es op, doe er ook de pistachenoten bij en voeg er op het laatste moment de. Vind de beste selectie gekleurde bieten fabrikanten en ontdek goedkope producten van hoge kwaliteit gekleurde bieten voor de dutch luidspreker markt bij alibaba.


Wil je iets feestelijks én gezonds op tafel zetten? Deze mooie salade met gekleurde bietjes en geitenkaas is zeker een topper. De combinatie met de gele, witte en rode biet maakt het een feestje op je bord. De bieten smaken allemaal net ietsje anders, de een wat zoeter en de andere wat aardser.


Bereidingswijze bietjes, een dag van tevoren: Breng een pan met water en zout aan de kook. Was de bieten grondig in koud water en laat vervolgens voorzichtig in het kokende water zakken. Giet de bieten af, spoel af onder koud stromend water en pel de schil eraf. Bieten zijn erg gezond omdat ze op een milde manier je lichaam helpen te ontgiften.


Bietensap wordt aanbevolen als je een sapvasten kuur gaat doen en bieten houden je darmen schoon. Je kan bieten zowel rauw als gekookt en gegrild eten. Vaak wordt de rauwe biet verwerkt tot sap, maar sommigen vinden de smaak dan wat te sterk.


Snijbieten zijn groenten die veel vitaminen en mineralen bevatten. De kleurrijke bladeren van de snijbiet of warmoes (Beta vulgaris) zijn erg lekker ! Ik lustte tot voor kort eigenlijk ook geen bieten , totdat ik het in combinatie met geitenkaas proefde. Wauw, maar dat is een te gekke combinatie!


Dus toen ik aan het brainstormen was over een lekker voorgerecht voor mijn blog’s kerstmenu kwam ik meteen hierop eigenlijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts