Daarop staan alle kostensoorten die de gemeente publiekrechtelijk mag en soms moet verhalen. Kosten die niet op de lijst staan mag men niet publiekrechtelijk verhalen. Kostensoorten Download Kostensoorten en categorien. Als je alle kosten bij elkaar optelt heb je het totaal van de kosten. Bij het stellen van regels in een bestemmingsplan, wijzigings- of uitwerkingsplan als bedoeld in artikel 3. Voor aangewezen bouwplannen waarvoor een wijziging van het planologische regime vereist is, is de gemeenteraad verplicht om de kosten op de initiatiefnemer te verhalen.
Bij de anterieure overeenkomst zijn partijen daarin vrij. In onze digitale nieuwsbrief Ruimte o. De kostensoortenlijst en de criteria bieden ook voor private contracten een goed handvat. Een gemeente mag bij contracten ook buiten de kostensoortenlijst treden.
Wanneer de gemeente zelf eigenaar is van de gronden dan is het verhalen van kosten op anderen niet nodig. De kosten worden dan gedekt door de verkoop van bouwrijpe grond. Deze lijst vormt de leidraad van door de gemeente te verhalen kosten. Welke gevolgen heeft de Grondexploitatiewet voor u? IGG adviseert zowel publieke als private stakeholders over de uitwerking van de wetgeving. Een belangrijk stuk wetgeving omdat daarin het verhalen van grondexploitatiekosten door gemeenten verplicht wordt gesteld.
Voor het stellen van locatie-eisen bestaat beleidsvrijheid. Online applicatie waarmee gebiedsontwikkelaars, planeconomen, opdrachtgevers en samenwerkingspartners in één tool samen werken aan de haalbaarheid van. De vrijwillige overeenkomst (anterieure overeenkomst) staat in de wet voorop.
Het betalen van deze exploitatiebijdrage door de initiatiefnemer is een voorwaarde bij de door de gemeente uit te voeren planprocedure. Het exploitatieplan vormt het juridisch vangnet voor het geval het sluiten van een overeenkomst niet lukt (voordat het planologisch besluit wordt genomen). Subsidiebaten en de daarbij behorende subsidiabele kosten bij grondexploitaties maken geen onderdeel uit van de tussentijdse winstneming en worden verantwoord op het moment dat de subsidie volgens de subsidievoorwaarden is gerealiseerd (bijlage 4). De verhaalbare kosten zijn weergegeven in de zogenaamde “ kostensoortenlijst ” en als zodanig opgenomen in de artikelen 6. Bovenwijkse kosten moeten naar rato worden omgeslagen over de verschillende locaties, die er profijt van hebben. De nieuwe wetgeving biedt eigenaren en projectontwikkelaars ook meer rechtszekerheid.
Besluit ruimtelijke ordening - Artikel 6. Daarbij gelden drie beperkingen: profijt, proportionaliteit en toerekenbaarheid (in jargon: de PPT-criteria), een limitatieve kostensoortenlijst en de regel dat de ontwikkelaar niet meer hoeft te betalen dan hij baten ontvangt – zijn grondexploitatie mag niet onder water komen te staan. In jargon heet dat de macro-aftopping. Bij het bepalen van de winst houdt u rekening met de aanschafkosten van de bedrijfsmiddelen: u trekt die kosten af van de opbrengsten. Het moet gaan om de kosten van grondexploitatie. Daarvoor geldt een limitatieve kostensoortenlijst.
Deze is opgenomen in de artikelen 6. In anterieure overeenkomsten mogen financiële bijdragen aan ruimtelijke ontwikkelingen worden opgenomen. In een separate brief reageren we ultgebreid op de onverwacht snel voorgestelde terugkeer (lees: wijziging) van het geschrapte art. Op welke onderdelen voldoet de kostensoortenlijst dan wel en niet?
De uitwerking is wel zeer beperkt en. Herstructurering bedrijventerreinen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.